Åbningstid i dag: 10-17
Åbningstid i dag: 10-17
Åbningstid i dag: 10-17
Åbningstid i dag: 10-17
Åbningstid i dag: 10-17
Åbningstid i dag: 12-17
Åbningstid i dag: 12-17
Menu

DU SER MIG AN — SOM JEG SER DIG

Med et historisk fokus på oversete kvindelige danske kunstnere i Grønland før 1940 sammen med samtidskunstner Ivínguak` Stork Høeghs fotocollager udforsker udstillingen koloniale blikke på Grønland i kunsten; blikke, som ikke kun ser, men som kastes tilbage og genforhandles.

5. oktober 2024—16. februar 2025

I midten af 1800-tallet begyndte danske kunstnere at rejse til Grønland, som kunstnere før dem havde rejst til Rom, Italien og Nordafrika. De skildrede Grønland med deres europæiske blikke.

Christine Deichmann (1869-1945), Oda Isbrand (1904-1987), Ellen Locher Thalbitzer (1883-1956), Emilie Demant Hatt (1873-1958) og Jette Bang (1914-1964) rejste alle til Grønland før 1940. Som Grønlandsrejsende kvindelige kunstnere er de stort set skrevet ud af den danske kunsthistorie. Modsat deres mandlige kollegaer skildrede de ikke storslåede landskaber og inuit i folkedragt, derimod skildrede de kvinder og børn i hverdagssituationer, som ikke kun bliver set på, men som også ser tilbage på beskueren.

Samtidskunstner Ivínguak` Stork Høegh (f. 1982) arbejder i digitale fotocollager med det eksotiske blik på arktis, hvor hun på humoristisk vis leger med stereotype forestillinger om det eksotiske, som stilles til skue og genforhandles.

Gennem blikket tilbage i historien i dialog med samtidskunsten vil udstillingen sætte fokus på de Grønlandsrejsende kunstnere og deres fravær i den danske kunsthistorie og udforske kunstens koloniale blikke på Grønland, samt når selvsamme blikke kastes tilbage og genforhandles.

Udstillingen er genereøst støttet af Statens Kunstfond, Augustinus Fonden, 15. juni Fonden, Ny Carlsberg Fondet.