Thrándur Thórarinsson - Kaprice

I en idealiseret naturalisme portrætterer den islandsk-norske maler livet i Københavns forskellige og ofte særegne afkroge, hvor det vrimler med sanseindtryk og æstetiske stimulanser.

Malerier 19. maj – 19. august
Fernisering 18. maj kl. 16-18

Thrándur Thórarinsson (Þrándur Þórarinsson) er en islandsk-norsk kunstmaler, bosat i Island, men som i årene 2011-2015 boede i København.

Thórarinsson er maler af den gamle skole, hvilket betyder, at hans billeder er malet i de gamle mestres klassiske stil, men med vor tids motiver. I de seneste år har han malet en række bylandskaber fra Reykjavik, men i denne udstilling vender han blikket mod bylivet i København, og portrætterer byens forlystelser og særegenheder samt dens dunkle sider. Kunstneren lader sig inspirere af byens arkitektur, men søgelyset er særligt rettet mod samspillet mellem byens rum og liv, nærmere bestemt livet mellem husene.

Mange af malerierne fokuserer på de gamle byområder, der blev opført længe før modernismen og bilernes indtog i byen. Disse bydele er skabt ud fra menneskekroppens fysik og sanser, og derfor føler vi os godt tilpas der. Et eksempel på dette er det bilfri Christiania, hvor det vrimler med sanseindtryk og æstetiske stimulanser.

På udstillingen gør Thrándur Thrándursson, i en serie af malerier, denne mageløse bydel til genstand for undersøgelse. Disse billeder er dog ikke altid lige virkelighedstro. I stedet skildrer de steder, som de kunne se ud, eller som maleren ville ønske, de så ud. På den måde benytter han sig af det urgamle princip fra antikken, som mener, at kunstneren skal forskønne og ophøje naturens - eller i dette tilfælde byens - former til et ideal, der intet sidestykke har i virkeligheden eller historien. Dette kan karakteriseres som en idealiseret naturalisme, eller som visuel ønsketænkning. Harmoni, balance, rene linjer, orden og en stram form er karakteristika, der kan bruges til at beskrive formsproget.

Udstillingen indeholder desuden motiver hentet fra dansk guldaldermaleri, dog formet efter og tilpasset til nutidige omgivelser. Kunstneren ønsker på den måde at skabe en dialog med sine forgængere.